Kommunikáció és társadalmi érzékenység a digitális segítői munkában
A digitális segítő munkájának alapja a megértés, türelem és társadalmi érzékenység. Azokkal a tanulókkal dolgozunk együtt, akik hátrányos helyzetben vannak, és akik számára a digitális világ gyakran ismeretlen, távoli, sőt, olykor félelmetes terep. Éppen ezért nem elvárható tőlük ugyanaz a tudásszint vagy tanulási sebesség, mint például egy egyetemi hallgatótól.
A tanulás tempóját mindig a tanulók igényeihez igazítjuk.
-
Ha azt látjuk, hogy egy témában bizonytalanabbak, akkor lassabban haladunk, több ismétlést, magyarázatot, gyakorlati példát adunk.
-
Ha viszont egy-egy területen magabiztosak, érdeklődőek, gyorsabban is továbbléphetünk, sőt, tágíthatjuk a tananyagot a saját érdeklődésük szerint.
A cél, hogy a tanulás élmény legyen, ne stresszforrás. A játékosság, a szórakoztató tanulási formák beemelése (pl. kvízek, kreatív feladatok, beszélgetések) segít abban, hogy a tanulók élvezzék a folyamatot, és ne érezzék kényszernek a tanulást. A pozitív élmény motivációt ad a folytatáshoz, és csökkenti annak esélyét, hogy a tanulók félbehagyják a képzést.
A Digitális Pontok szerepe a személyes támogatásban
A Digitális Pontok azok a helyszínek, ahol a tanulók személyesen találkozhatnak a digitális segítőkkel.
-
Ezeken a pontokon gyors internet, modern eszközök (PC-k, laptopok, nyomtatók) állnak rendelkezésre,
-
így a tanulók megismerkedhetnek az eszközökkel, és gyakorlati segítséget kaphatnak az online ügyintézésben vagy a tananyag feldolgozásában.
A személyes kapcsolat különösen fontos a hátrányos helyzetű tanulóknál.
-
Itt megbeszélhetik a tanulással kapcsolatos problémáikat,
-
egyéni kérdéseikre választ kaphatnak, akár olyan témákban is, amelyek nem szorosan kapcsolódnak a tananyaghoz.
-
Ha például valakit érdekel az online könyvtárhasználat vagy más digitális szolgáltatások, a digitális segítő helyben segít eligazodni ezekben is.
Amennyiben a digitális segítő nem tud azonnal válaszolni, nem hagyja magára a tanulót:
-
felveszi a kapcsolatot a digitális esélyteremtési program munkatársaival (mely a svájci alap finanszírozásával valósul meg),
-
vagy a digitális instruktorokkal, illetve a program fő rendszergazdájával, hogy szakmai iránymutatást kérjen.
A társadalmi érzékenység tehát nemcsak türelmet, hanem aktív figyelmet és folyamatos támogatást is jelent. A digitális segítő partnerként van jelen a tanulási folyamatban, aki segít lebontani a digitális világ akadályait, és lehetőséget teremt arra, hogy mindenki biztonságban, saját tempójában haladjon előre.