Tanulás és tanítás módszertana az e-learningben
Az e-learning (pl. Moodle) lehetőséget ad arra, hogy saját tempóban, rugalmasan tanuljunk, de ez egyben kihívásokat is jelent. Nem mindig könnyű végigcsinálni egy tananyagot, főleg azoknak, akik bizonytalanok a digitális világban, vagy nincs még kialakult online tanulási szokásuk.
A digitális segítő kulcsszerepe, hogy támogassa és motiválja a tanulót, hogy ne adja fel a képzést, ha elakad, megijed, vagy elveszíti az érdeklődését.
Hogyan érdemes tanulni e-learning rendszerben?
-
Tervezd meg a tanulási idődet:
-
Jelölj ki időpontokat, amikor csak a tanulásra koncentrálsz.
-
Jobb többször rövidebb időt tanulni, mint ritkán hosszú időt.
-
-
Alakíts ki kényelmes tanulási környezetet:
-
Legyen nyugodt helyed, eszközöd (pl. laptop, okostelefon), stabil internetkapcsolattal.
-
-
Haladj lépésről lépésre:
-
Olvasd el az anyagokat, nézd meg a videókat, végezd el a feladatokat.
-
Ne ugorj át részeket, mert az anyagok egymásra épülnek!
-
-
Használd a fórumokat, kérdezz bátran!
-
Nincs rossz kérdés – más is lehet, hogy ugyanazzal küzd, mint te.
-
Hogyan érdemes e-learningben tanítani, segíteni?
-
Figyeld a tanuló előrehaladását:
-
Ha látod, hogy valaki elakad, nem lépett be egy ideje, kérdezz rá, hogy segíthetsz-e.
-
-
Segítsd a tanulót átlendülni a nehézségeken:
-
Ha a tananyag bonyolultnak tűnik neki, magyarázd el egyszerűbben, vagy mutasd meg képernyőképpel, videóval.
-
Ha megijed, biztasd, hogy minden lépés számít, és már az is eredmény, ha próbálkozik.
-
-
Tartsd fenn a motivációját:
-
Kis célokat tűzzetek ki ("Most csak a következő kvízt csináljuk meg!").
-
Dicsérd meg az előrehaladását, még ha apró lépésekről van is szó!
-
-
Ne vedd át a tanuló helyett a feladatot!
-
Ne válaszolj helyette a kérdőívekben vagy kvízekben! Inkább magyarázd el a kérdést, vagy segíts értelmezni, de hagyj teret a saját válaszainak.
-
Motiváció fenntartása: a segítő egyik legfontosabb feladata
-
Sok tanuló hajlamos félbehagyni a tananyagot, ha:
-
megijed a bonyolultságtól,
-
elvész a digitális eszközhasználatban,
-
vagy elveszti a lelkesedését.
-
A digitális segítő feladata, hogy áthidalja ezeket a holtpontokat:
-
Empátiával,
-
türelemmel,
-
és praktikus segítséggel (pl. mutasson egy másik megoldási utat, adjon biztatást).
Egy jól támogatott tanuló végig fogja csinálni a képzést, és önbizalmat szerez a digitális világban!