A célcsoport igény- és kompetenciafelmérése

A digitális segítői munka első lépése a tanulók igényeinek és digitális kompetenciáinak felmérése. Ez a folyamat biztosítja, hogy minden tanuló a számára legmegfelelőbb képzésbe kerüljön, olyan tananyagot kapjon, amely valóban hasznos és releváns számára.

Ez a felmérés két részből áll:

  1. Igényfelmérés: azt vizsgáljuk, milyen témák érdeklik a tanulót, milyen élethelyzetben van (pl. van-e gyermek a családban, keres-e munkát).

  2. Digitális kompetenciafelmérés: azt mérjük, milyen szinten állnak a tanuló digitális készségei (pl. eszközhasználat, szövegszerkesztés, online ügyintézés).

Ennek alapján:

  • Nem ajánlunk fel felesleges képzéseket (pl. KRÉTA-t, ha nincs gyermek, vagy munkakeresési kurzust, ha dolgozik),

  • kerüljük a túl alacsony szintű képzéseket, ha a tanuló digitális kompetenciái már fejlettek.

A felmérés eredményei segítenek személyre szabni a tanulási útvonalat.

A kérdőívek kitöltése Moodle-ben

A tanulók elektronikus kérdőíveket töltenek ki a Moodle felületén:

  • A képzés elején: a belépési ponton az igény- és kompetenciafelmérés az első lépés.

  • A képzés végén: újra kitöltik a kompetenciafelmérőt, hogy megvizsgáljuk, fejlődtek-e a digitális készségeik.

A digitális segítő feladata:

  • Segíti a tanulót a kérdőív kitöltésében, ha technikai vagy értelmezési problémák merülnek fel,

  • de nem adja meg helyette a válaszokat, és nem befolyásolja a válaszadást.
    Ez kulcsfontosságú, mert a kérdőív célja, hogy valós képet kapjunk a tanuló helyzetéről.

Kérdezői szerep: objektivitás és segítő jelenlét

Ahogyan Earl Babbie is hangsúlyozza a Bevezetés a társadalomtudományi kutatásba című művében, a kérdezőbiztos legfontosabb feladata, hogy:

  • biztosítsa a válaszadók biztonságérzetét,

  • semleges módon viselkedjen,

  • ne befolyásolja a válaszokat,

  • és gondoskodjon arról, hogy a kérdőív érthető legyen a válaszadó számára.

Ez a gyakorlat a digitális segítői munkában is alapelv: a segítő támogató jelenléttel kíséri a tanulót, segít megérteni a kérdéseket, de nem irányítja a válaszadást. Ez garantálja, hogy a felmérés hiteles eredményt adjon, amelyre a tanulási folyamat épülhet.

Miért fontos a felmérés?

  • Személyre szabott tanulási útvonalakat tervezhetünk,

  • elkerülhetjük a túl könnyű vagy túl nehéz képzéseket,

  • a tanuló motiváltabb lesz, mert azt tanulhatja, ami valóban hasznos számára.

A felmérés nemcsak a jelen helyzetet mutatja meg, hanem lehetőséget ad a fejlődés követésére is, így a tanuló láthatja saját előrehaladását a képzés végén.

Utolsó módosítás: 2025. április 27., vasárnap, 16:04